Utilizarea aplicațiilor mobile în sistemul de sănătate oferă potențialul de transfer instantaneu și bidirecțional de informații, precum și potențialul de îmbunătățire a furnizării asistenței medicale și extinderea acestora la cele din țările și regiunile cu o infrastructură medicală mai puțin dezvoltată.

Aplicațiile sunt create cu direcție către pacienți, fiind concepute pentru a sprijini pacienții, consolidând îngrijirile oferite de profesioniștii din domeniul sănătății și oferind un mecanism de asistență personalizată și promovând aderarea la un plan de management al bolii individualizat.

Sunt utilizate ca mijloc de comunicare pentru a oferi asistență medicală la distanță și pentru a promova un stil de viață sănătos. În prezent, există peste 3,2 miliarde de utilizatori unici de telefonie mobilă în întreaga lume.

Potențialul tehnologiei mobile (mHealth) în sistemul de sănătate este impresionant. Ar putea aduce beneficii pacienților ambulatori, permițându-le să-și autodiagnostice simptomele mai ușor. În teorie, acest lucru ar putea contribui la îmbunătățirea gestionării bolilor pe termen lung și ar permite un diagnostic și tratament mai rapid al afecțiunilor acute comune, reducând în același timp vizitele inutile la spital sau la secțiile de primire urgență. Cu toate acestea, dovezile reale care susțin mHealth sunt, în cel mai bun caz, preliminare.

Cercetătorii de la London School of Hygiene and Tropical Medicine au efectuat recent o analiză sistematică a utilizării aplicațiilor mobile în gestionarea diferitelor afecțiuni. Ei au identificat 75 de aplicații mobile pentru pacienți, cu scopul de a de a îmbunătăți gestionarea bolilor.

Trei aplicații au arătat beneficii clare: în Marea Britanie s-a dovedit că intervențiile bazate pe mesaje text ar putea ajuta oamenii să renunțe la fumat, iar o aplicațit utilizată în Kenya ar putea ajuta pacienții seropozitivi să ia medicamente antiretrovirale mai precis.

Utilizare aplicațiilor mobile pentru pacienții cu hemofilie

Hemofilia este o boală de sânge rară, ereditară, cauzată de o deficiență a factorului de coagulare VIII sau a factorului IX. Aceste deficiențe apar ca urmare a mutațiilor genelor factorului de coagulare respectiv. Federația Mondială a Hemofiliei arată că există aproximativ 400.000 de persoane cu hemofilie în întreaga lume.

În ciuda naturii ereditare a afecțiunii, aproximativ o treime din cazuri apar în absența unui istoric familial cunoscut. Fără tratament, există un risc semnificativ de sângerare intracraniană și complicații severe, inclusiv leziuni cerebrale permanente sau deces.

Tratamentul prin terapia de substituție a factorilor poate opri sau preveni episoadele de sângerare, reducând complicațiile asociate, îmbunătățind calitatea vieții și normalizând speranța de viață.

În țările dezvoltate, majoritatea persoanelor cu hemofilie sunt capabile să-și administreze tratamentul la domiciliu, iar asta a îmbunătățit calitatea vieții pacienților, facilitând o abordare în primul rând profilactică a managementului bolii. Auto-infuziile au dus la prevenirea sângerărilor, la mai puține spitalizări, la reducerea leziunilor articulare și la minimizarea riscurilor atunci când pacienții se angajează în activități cu risc ridicat. În general, a oferit pacienților o mai mare autonomie, independență și flexibilitate a îngrijirii bolii.

Cu toate acestea, a însemnat, de asemenea, că mulți copii și adulți cu hemofilie nu se mai prezintă în mod regulat la spital, ceea ce face dificilă pentru profesioniștii din domeniul sănătății monitorizarea incidenței episoadelor de sângerare și a respectării schemelor de tratament. În plus, poate duce la întârzieri în solicitarea îngrijirii medicale adecvate.

Aplicațiile mobile pentru hemofilie oferă posibilitatea de a gestiona boala în patru moduri:

  • Furnizarea de informații specifice bolii într-o serie de formate, inclusiv text, fotografie și video
  • Furnizarea de alerte pentru a reaminti pacienților să își ia tratamentul
  • Stocarea datelor introduse de utilizator în scopul controlului stocurilor și al plăților și furnizarea potențială de îndrumare instantanee sau sfaturi de tratament individualizat
  • Îmbunătățeșc comunicarea între medici și pacienți

Multe comapanii farmaceutice care produc și medicamente pentru hemofilie oferă acum pacienților posibilitatea de a-și monitoriza utilizarea tratamentului prin intermediul aplicațiilor mobile.

Novo Nordisk (HemaGo), Pfizer (HemMobile), Bayer AG (FactorTrack), se numără printer companiile care au dezvoltate aplicații mobile pentru pacienții cu hemofilie. Majoritatea aplicațiilor înregistrează utilizarea factorilor, indiferent de tipul de hemofilie sau de tipul de medicament utilizat, motivele unei perfuzii și detalii despre episoadele de sângerare.Medicii hematologi recunosc că aceste aplicații sunt eficiente și permit monitorizarea de acasă a pacienților care suferă de hemofilie.

Aplicațiile sunt dezvoltate astfel încât să deservească atât nevoilor pacientului, cât și pe cele ale medicului curant, îmbunătățind foarte mult calitatea comunicării aceștia.

 

Sursa: https://www.researchgate.net/publication/274272343_Managing_hemophilia_the_role_of_mobile_technology